Motel Agency er et av få byråer i Norge som spesialiserer seg på eventer og firmareiser i både inn- og utland. Vi lever og ånder for å gi våre kunder energi og motivasjon gjennom faglig og sosialt påfyll, og gjennom de siste 20 årene har de prosjektledet over 600 firmaturer.
Firmatur blir ofte forbundet med fest og feiring av gode økonomiske tall, eller vel gjennomførte prosjekter og perioder. Men det er nettopp arrangementer og reiser som først blir kuttet i nedgangstider.
Faglig og sosialt påfyll kan bringe ny motivasjon og energi inn i arbeidsmiljøet. Å bli tatt med på tur av selskapet skaper stolthet, og oppleves som en spennende og samlende aktivitet. Firmaturer inspirerer til sosiale relasjoner mellom ansatte og underbygger bedre samhold og samarbeid.
På tur får man ofte sjansen til å møte folk man ellers ikke ville samhandlet med i det ordinære kontorlandskapet. Firmaturer styrker de sosiale nettverkene innad i selskapet, samt gjør ledelsen til en synlig, inspirerende og tillitsvekkende del av det kollegiale.
For selskaper med enheter i ulike land, eller med viktige leverandører og kunder i andre verdensdeler, kan avvik fra den ordinære arbeidshverdagen være med på å skape en helhetlig kultur. Faglig påfyll gjennom bransjerelevante messer og seminarer er verdifulle for utvikling og tillitsbygging hos ansatte og samarbeidspartnere.
Og la oss ikke glemme at alle trenger å ha det gøy i blant! Jubileer og årsmøter i flotte lokaler, eller spennende lokasjoner, kan løfte motivasjonen og gi de ansatte felles minner for livet, samt gode samtaler i lunsjen. Det finnes med andre ord flust av gode ringvirkninger!
I en tid med begrensninger og strenge retningslinjer rundt samvær stilles det store krav til arrangører av møter og konferanser. For oss i Motel Agency er det avgjørende at kunder kan føle seg trygge på at smittevernet blir tatt på alvor.
NHO Reiseliv har publisert en rekke veiledninger for smitteverntiltak som hjelper bransjen å sikre trygg drift. Det er viktig for oss i Motel Agency å kunne tilby våre kunder veiledning og hjelp for å ta tak i denne nye situasjonen. Derfor har vi, i samarbeid med våre gode venner i Liveforce, utviklet en mal for risikovurdering av smitte.
Her finner du malen utviklet for å være et hjelpemiddel i vurderingen av smitterisiko i forbindelse med arrangementer og reiser.
Lurer du på hvordan du kan følge denne malen, eller har du behov for hjelp til planlegging i denne spesielle situasjonen? Her kan du lese mer om hvordan vi gjør risikovurdering for Covid-19 smitte ved våre arrangementer.
Planleggingsfasen av en firmatur kan virke komplisert og omfattende. Et bevisst forhold til ulike problemstillinger er avgjørende for et godt resultat for alle parter.
Det kan ligge mange forskjellige formål til grunn for å skulle ta med ansatte eller samarbeidspartnere på firmatur. Det kan være den perfekte måten å markere et jubileum på, hedre dyktige medarbeidere, eller et verktøy for å styrke generelt arbeidsmiljø, motivasjon og stolthet.
Et bevisst forhold til turens formål kan sikre at reisemål og programinnholdet treffer godt med tanke på anledningen.
I tillegg spiller turens tidspunkt og varighet en stor rolle. En bør eksempelvis unngå perioder der det er høy aktivitet for selskapet, samtidig som det må tas stilling til de ansattes tilgjengelighet i eventuelle ferier eller høytider. Antall overnattinger vil oftest være faktoren som trekker størstedelen av kostnaden. Dermed vil reisemål i nærliggende byer eller land være gunstigere for å unngå at transport legger for store føringer på budsjettet.
Videre vil spørsmål rundt budsjett per person, og mengde faglig innhold gjøre seg gjeldende. Et bevisst forhold rundt budsjett, og god kommunikasjon med event- og reisebyråer blir avgjørende for å treffe best mulig på program og turstandard innenfor de gitte rammene. Likeledes vil det faglige innholdet avgjøre om turen er å regne som skattepliktig for de ansatte, og utfallet av dette valget må tydelig kommuniseres overfor deltakerne.
Planlegging av firmareiser er ukjent terreng for de fleste, og det er vanskelig å sette sammen en fullstendig liste over alt som må tas hensyn til i prosessen. Det anbefales derfor å overlate det meste av planleggingen til event-og reisebyråer, uten at dette nødvendigvis vil fordyre turen.
Selv om det kan virke som en jungel av hensyn og valg som må tas, er det på ingen måte en umulig oppgave. Digitalbyrået Sempro skulle ha et “vanlig” kick-off i Oslo-området, men bestemte seg i stedet for å kombinere fag og opplevelse med en firmatur til Dublin. Prosjektleder i Sempro, Desiree, forteller at planleggingsprosessen gikk smertefritt, og resulterte i en fantastisk tur til Europas “tech-hovedstad”.
Ledelsen i Sempro bestemte seg for at hele gjengen fortjente en tur, og en god dose sosialisering på tvers av deres tre kontorer. Dublin ble et naturlig valg, her kunne de nemlig kombinere fag med spennende besøk hos både Facebook og Google.
Desiree forteller at det er mye som skal huskes på i forbindelse med en slik firmatur, og de bestemte seg for å inkludere Motel Agency i planleggingen. Det å organisere flybilletter og hotellrom, restauranter og transport fra A til B for en gjeng på ca. 50 personer kan være omfattende arbeid. Derfor ble det gunstig å trekke inn noen som visste hva de holdt på med, for å sørge for en sømløs tur uten tap av unødvendige mengder av ressurser og tid.
Desiree beskriver prosessen i forkant av turen, så fremt som selve firmaturen, som helt nydelig.
– Vi var tydelige og konkrete på hva vi ønsket, deltok på statusmøter underveis, i tillegg til en gjennomgang rett før avreise for å sikre de siste detaljene. Vi følte oss ivaretatt fra ende til annen.
En utfordring i forbindelse med planlegging av firmatur er nettopp gruppeflyreisene. Mange er ikke klar over forskjellene ved å fly individuelt, kontra det å reise i en større gruppe.
Var du for eksempel klar over at prisen på gruppebilletter i de fleste tilfeller vil være noe høyere enn individuelle billetter? Ved en gruppebestilling holder man av en stor andel av flysetene på en flyavgang, og risikoen for flyselskapene blir dermed større i forhold til eventuelle kanselleringer og refusjon som måtte komme.
I tillegg kan navn som inneholder Æ, Ø og Å se annerledes ut i et reisedokument. Og dersom navnet i billetten ikke samsvarer med navnet i passet kan det forårsake ugyldig reisedokument.
Noen ganger bør eventuelle allergier meldes fra om, og regler for skiutstyr eller andre større rekvisitter kan variere fra selskap til selskap. Men andre ord finnes det fallgruver en gjerne skal unngå i forbindelse med gruppereiser.
Det kan være vanskelig å finne nye måter å motivere de ansatte på, nye måter som sørger for at alle i salgsteamet er villige til å strekke seg.
Lurer du på hva hemmeligheten og verktøyet alle salgsledere bør ha opp i ermet?
Gulroten som viser seg å fungere best er de interne salgskonkurransene, og kanskje viktigst de som premieres med spennende turer til fristende reisemål. Premiene som snakkes om i forkant, og skrytes av i etterkant.
Sondre Hov Ulsaker, Salgsdirektør i EiendomsMegler 1, har god erfaring med interne salgskonkurranser. Han forteller det ikke bare motiverer meglerne, men det skaper en ekstra gnist i hele selskapet.
– Det er en klar trigger, og det hersker ingen tvil om at de er en bidragsyter til teamets prestasjoner, og sørger for at enhver ansatt gir det lille ekstra. Samtidig som konkurransene er en kilde til mestringsfølelse og tettere samhold i selskapet.
Det er mange grunner til at en bedrift velger å ta med sine ansatte på firmatur. Om formålet er å bedre det sosiale miljøet, skape tettere bånd blant de ansatte, styrke firmakulturen eller legge til rette for faglig påfyll, må det tas stilling til om arbeidsgiver kan dekke kostnadene til firmaturen uten skattemessige konsekvenser.
Dette spørsmålet melder seg ofte i planleggingsprosessen, men hvor mye faglig innhold må firmaturen egentlig inneholde for å unngå skatteplikt for de ansatte? Jon A. Neder er advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort DA, og ekspert på dette området.
Arbeidsgivers dekning av kostnader ved en firmatur styres av en rekke ulike skatteregler. Ifølge Jon er faktorer som formålet med firmaturen avgjørende.
I utgangspunktet er arbeidsgivers dekning av kostnader til reisen, hotellopphold og mat, en skattepliktig fordel for de ansatte. Fordelen kan være skattefri etter reglene for rimelige velferdstiltak, eller som en studiereise for de ansatte. Likevel hersker det noen kriterier som må oppfylles for at denne regelen skal gjøre seg gjeldende, blant annet kravet til faglig innhold.
For at arbeidsgivers dekning av reiser med faglig innhold skal være skattefri for de ansatte, må reisen ha et faglig innhold som går ut på å vedlikeholde de ansattes yrkesmessige kompetanse og/eller å holde den ansatte á jour med utviklingen i yrket. Altså må det faglige innholdet være relevant, og reglementet skiller klart mellom faglig innhold som er direkte og indirekte relevant for yrket.
Hva som er faglig relevant for den ansatte, er vanskelig å angi generelt, det er avhengig av den aktuelle arbeidstakers konkrete arbeidsoppgaver. Med andre ord er det mange vurderinger som må gjøres rundt krav til faglig innhold og de ansattes skattefrihet.
Skal en bedrift legge opp til en firmatur som ikke utløser skatteplikt for de ansatte, er det mye å passe på, og en fullstendig oversikt er vanskelig å oppdrive.
Derfor kan det være hensiktsmessig å kontakte revisor for å unngå en ubehagelig overraskelse for de ansatte når skatteoppgjøret kommer.
I denne merkelige tiden blir hverdagslige ting som å dra på jobb og treffe kollegaer igjen noe mange ser frem til. Som bedriftsleder vil det være naturlig å markere at vi endelig er i gang igjen med et faglig kick-off eller noe annet samlende for faglig og sosialt påfyll.
Likevel kan det ta lang tid før landegrenser åpner som normalt. Mens vi venter på atter igjen å kunne sette kursen mot spennende destinasjoner i utlandet, blir vi i en stund fremover nødt til å se til vårt eget langstrakte land for egnede reisemål, både for firmaturer og bedriftssamlinger.
At vi må holde oss innenfor egne landegrenser trenger ikke nødvendigvis legge begrensninger på opplevelsene. Norge er spekket med uforglemmelige destinasjoner, majestetiske fjell og eventyrlige naturopplevelser.
Vårt vakre land byr på alt fra dype fjorder og bratte fjell i Lofoten, til den ekstreme og unike øygruppen Svalbard. Mange er kanskje ikke kjent med vestlandsperlen Loen, bygden innerst i Nordfjorden hvor en kan boltre seg i forbløffende vestlandsnatur, fantastiske matopplevelser og et bredt spekter av samlende aktiviteter.
I Skandinavias mest pulserende skianlegg, Hemsedal, kan man koble fullstendig av eller dra nytte av fantastiske fjelltopper. Og visste du at Norges største skisted, Trysil, ligger kun to og en halv times kjøring med buss fra hovedstaden? Her finner du både hoteller ideelle for all form for vinteraktivitet, så vel som koselige restauranter og vakker natur hele 802 m.o.h.
Mange tenker automatisk utlandet idet man skal finne et spennende og nytt reisemål for firmaturen, men da glemmer man rett og slett hva fedrelandet faktisk har å by på! Er du nysgjerrig på hvor neste bedriftssamling eller firmatur bør legges til?
Det er ikke til å legge skjul på at vi nordmenn elsker fotball. Man kan si mye godt om den norske tippeligaen, men vi tør påstå det er bred enighet om at lite får blodet til å bruse mer enn engelske Premier League.
Det er heller ikke til å legge skjul på at det er mange av oss som kjenner på savnet etter engasjerende fotballkamper i tiden vi nå er inne i. Klubber som Liverpool FC og Manchester United har rundt 40 000 medlemmer hver her til lands, og vitner om stor interesse for hva som vanligvis skjer hver helg på andre siden av Nordsjøen.
Mens vi gleder oss til det igjen vil være mulig å se topptrente fotballspillere krangle om kula omringet av skrikende supportere, drømmer vi oss bort til den ultimate firmaturen. Nemlig den som kombinerer fotball med spennende kulinariske opplevelser, faglig innhold og flotte shopping-fasiliteter.
Sommer er for mange ensbetydende med konsert og festival. Ikke bare assosieres de for mange med ferie, konserter og festivaler er også viktige møteplasser for bransjefolk fra hele verden som ønsker å holde seg oppdatert, kose seg med øl, musikk og all moro som hører med.
Ikke minst er det kanskje den ideelle måten å motivere ansatte på, og skape uforglemmelige minner på tvers av kontorer og avdelinger.
En festival kan være et glimrende reisemål om du planlegger en inspirerende firmatur. Om det passer best med festivaler for film, musikk, interaktive medier, konferanser for kreativitet eller med fokus på tradisjonelt øl, er det fullt mulig å finne den perfekte festivalopplevelsen for ditt selskap.