10 gode grunner for å ta med dine ansatte på firmatur

Å dra på tur med firmaet blir ofte tenkt på som fest og feiring i forbindelse med gode økonomiske tall. I nedgangstider derimot, er det gjerne interne arrangementer og reiser som først blir kuttet. Men er dette virkelig det lureste du gjør for å lede selskapet gjennom tunge tider? Her gir vi deg ti gode grunner for å ta med deg dine ansatte på tur:

1. Arbeidsmiljø og kultur

Det ligger mye ny energi og motivasjon i å komme seg bort fra arbeidsplassen for faglig og sosial påfyll. Utenlandsturer i jobbsammenheng bedrer det sosiale miljøet og forholdet til kolleger. Gjennom felles opplevelser får du ansatte som kjenner hverandre, jobber bedre sammen og støtter hverandre. Firmaturer bidrar slik sett til økt forståelse og empati, reduserer feilkommunikasjon og fremmer en ånd av «oss». Og ikke minst er det hyggelig å ha noen gode historier å dele ved lunsjbordet!

2. Motivasjon og stolthet

Å bli tatt med på tur av selskapet man jobber for, gir en følelse av å bli satt pris på! Mange reiser ikke ofte i hverdagen og vil se på en reise med firmaet en jobber for, som en spennende opplevelse, på linje med privat ferie. Ikke minst ligger det mye motivasjon i å kunne fortelle venner og kjente om det fantastiske selskapet man jobber for som tar deg med på opplevelser «verden rundt».

3. Nettverk

Når man er ute på tur, får man ofte sjansen til å møte folk en aldri ville samhandle med ellers, dersom man bare sitter på kontoret. Ved å ta med dine ansatte på tur, sørger du for at de bygger nettverk seg i mellom, men kanskje også med andre viktige aktører i bransjen - dersom dere f.eks legger turen til en bransjemesse.

4. Ledelse

To viktige deler av lederskap er evnen til å inspirere andre til å ha tillit til deg og din bedrift og å motivere andre. For å gjøre dette må du være synlig både med kolleger og med kunder. Å ta deg tid til å møte mennesker ansikt til ansikt kan hjelpe dem til å føle at du er interessert i deres suksess.

5. Tilrettelegg for bedre samhandling på tvers av landegrensene

Mange selskaper har enheter i forskjellige land og forskjellige verdensdeler. Å knytte kontakter og utveksle erfaringer mellom de forskjellige delene av konsernet, er en god måte å smøre alle delene av det internasjonale maskineriet. Å la ansatte treffe hverandre på tvers av landegrensene, er også viktig for selskapers helhetlige kulturbygging.

6. Ta vare på viktige leverandører eller kunder

Mange viktige leverandører eller kunder vil sette pris på en setting der man kommer seg noen dager unna den vanlige arbeidshverdagen og bare er sammen.

7. Faglig påfyll

I enhver bransje arrangeres det messer og seminarer som kan være verdifulle for det faglige påfyllet hos dine ansatte. Å delta på slike messer, er ikke bare nyttig for utvikling, men viser også dine ansatte at du ønsker å satse på dem.

8. Sett farge på kick-off, konferanser og årsmøter

Årsmøter skal være gøy! Altfor mange selskapsmøter består kun i lange dager med mye teori, tall og oppsummeringer. Sørg heller for at dine ansatte gleder seg til disse møtene, ved å ta dem med til spennende reisemål og lokaler! Å legge bedriftssamlinger utenfor kontorets fire vegger, er en investering som vil betale seg i form av mer motiverte og lojale medarbeidere.

9. Jubileum

Jubileum i utlandet gir minner for livet! Det å reise til utlandet gir jubileet en ekstraordinær ramme og minner.

10. Premieturer i forbindelse med salgskonkurranser

Mange salgs- og markedssjefer klør seg ofte i hodet og lurer på hvordan de skal få sine ansatte til å bidra med det lille ekstra, gå den ekstra milen eller ta den ekstra telefonen. Da er ofte internkonkurranser en god idé, og hva er vel en bedre gulrot enn en skreddersydd tur til en eksotisk reisemål? Slike premier snakkes det om i forkant, følges på sosiale medier underveis, og skrytes av i etterkant.


Motel Agency AS kan hjelpe dere med både konkurransemekanikk, og selvsagt planlegging og gjennomføring av den fantastiske incentivturen i etterkant av konkurransen.

En gruppe mennesker står foran en foss.
Spørsmål? →
Av Thoger 8. oktober 2024
Motel Agency is excited to announce its expansion into Denmark with a new office opening in the heart of Copenhagen today. Founded in 2018 by Ketil Iwe Thorsteinsen and Thøger Rustad, the agency has made a name for itself in Norway within creative corporate travel experiences and unique event concepts, serving clients like Schibsted, EiendomsMegler 1, If Insurance, and Crayon.
Et svart-hvitt-bilde av innsiden av en bygning
25. juni 2024
Som arkitekt, er det viktig å stadig utvide sin horisont og finne inspirasjon til nye prosjekter. Hva kan være bedre enn å besøke noen av verdens mest arkitektonisk imponerende byer? Her er vår liste over 10 byer som bør være på enhver arkitekts "must-visit" liste:
En gruppe mennesker sitter ved bordene i et mørkt rom med rutete gulv.
25. juni 2024
Hovedstaden vår er i stadig utvikling og nye, spennende steder dukker opp med jevne mellomrom. Her har vi håndplukket noen av lokasjonene som vi mener det er verdt å sjekke ut:
Flere innlegg
Share by: